-  اقتصاد در سینما :

اهالی صنعت سینما هنوز هم درباره افتتاحیه بالای «مردان ایکس 3» صحبت می‌کنند.
فروش 107 میلیون دلاری این فیلم در 3 روز اول نمایش در امریکا ، نه تنها باعث خشنودی اهل سینما شد بلکه این امیدواری را ایجاد کرده که بقیه فیلم‌های فصل تابستان هم با موفقیت مشابهی روبه‌رو شوند.
براساس گزارش نشریه ورایتی ، «مردان ایکس 3» با افتتاحیه 107 میلیونی‌اش لقب چهارمین فیلم کل صنعت سینما را گرفت که با افتتاحیه‌ای بالای 100 میلیون دلار، کار نمایش خود را آغاز کرد.
تا به امروز بهترین افتتاحیه کل تاریخ سینما متعلق به «مرد عنکبوتی» (2002) به یک فروش 115 میلیون دلاری است.
2 فیلم دیگر عبارتند از: «جنگ‌های ستاره‌ای 6» (2005) و «شرک 2» (2004) که در 3 روز اول نمایش به ترتیب 109 و 108 میلیون دلار فروش کردند.
کمپانی فوکس قرن بیستم قسمت سوم «مردان ایکس» را با هزینه‌ای 165 میلیون دلاری تهیه کرده است. هنوز اخبار مربوط به فروش بین‌المللی فیلم هنوز منتشر نشده است.
در فیلم بازیگرانی مثل هیو جکمن ، هالی بری ، فمک جانسن و پاتریک استوارت نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.
برت راتنر کارگردان فیلم است. لازم به توضیح است که فروش کلی فیلم در 4 روز اول نمایش در امریکا به 122 میلیون دلار رسیده است.


-  جشن سینما ، امسال هم بدون دبیر برگزار می شود

  سال گذشته جشن سینما بدون دبیر برگزار شد ، امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.
 ابوالحسن داوودی ، سخنگو و رئیس هیات مدیره خانه سینما با بیان این مطلب به ایسنا گفت : ولی بر خلاف سال گذشته که مدیرعامل روند اجرایی جشن را به عهده داشت ، امسال هیات مدیره مسوولیت این بخش را به عهده گرفته است.
داوودی درباره روند انتخاب مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: در جستجوی مدیرعاملی هستیم که خواسته ها و مصوبات هیات مدیره را به اجرا برساند. وی در باره دیدار معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصناف خانه سینما گفت : در این جلسه که یک ملاقات خصوصی بود، برنامه های دولت و مطالباتش از اصناف مطرح شد و هر دو طرف سعی کردند راههای ارتباط بهتر را بررسی کنند.


 - پل اوستر برنده جایزه پرنس آستوریئس ادبیات

 هیات داوران جایزه پرنس آستورئیس ادبیات ، یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا اعلام کرد این جایزه روز چهارشنبه 31 مه به پل اوستر نویسنده امریکایی برای ابتکارات ادبی در آثارش تعلق گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، هیات داوران جایزه پرنس آستورئیس ادبیات در بیانیه‌ای اعلام کرد آثار پل اوستر بهترین سنت‌های اروپایی و امریکایی را به یکدیگر پیوند داده است. در عین حال بر توانایی اوستر در ابتکار در روایت سینمایی تاکید شده است.
هیات داوران به ریاست مدیر آکادمی زبان اسپانیایی ، ویکتور دولاکندا ، افزود پل اوستر موفق شده خوانندگان جوان را جذب کند.
او توانسته شواهد باارزشی از نقطه‌نظر زیبایی‌شناسی مسائل فردی و جمعی زمان ما را ارائه کند.
پل اوستر پس از دوریس لسینگ ، آرتور میلر و سوزان سونتاگ چهارمین نویسنده آنگلوساکسون است که جایزه پرنس آستورئیس ادبیات را دریافت کرده است.
این جایزه به همراه جایزه‌ای به مبلغ نقدی 50 هزار یورو توسط شاهزاده فلیپه ، ولیعهد اسپانیا که در عین حال عنوان پرنس آستورئیس را دارد به برنده آن اهدا می‌شود.


 - درگذشت فیلم‌ساز ژاپنی

شوهی ایمامورا فیلم‌ساز کلاسیک سینمای ژاپن درگذشت. این هنرمند کهنه‌کار سینمای این کشور آسیایی که شهرتی بین‌المللی داشت ، هنگام مرگ 79 سال داشت. وی این اواخر به بیماری سرطان دچار شده بود.
براساس گزارش BBC ، منتقدین سینمایی ایمامورا را پیشگام جنبش موج نوعی سینمای ژاپن می‌دانند. وی 2 بار موفق به دریافت نخل طلای جشنواره بین‌المللی کن شد.
این جشنواره اولین بار در سال 1983 برای فیلم «حماسه نارایاما» این جایزه را به او داد. دومین بار ایمامورا برای فیلم «گوش‌ ماهی» در سال 1997 موفق به دریافت این جایزه شد.
از دیگر فیلم‌های معتبر و معروف او می‌توان به «باران سیاه» (1989) اشاره کرد که قصه‌اش درباره عواقب بمباران اتمی هیروشیما بود.
باران سیاهی که بعد از بمباران آمد، تاثیرات بسیار بد و ناهنجاری بر مردم منطقه گذاشت و باعث بیماری‌های مختلف شد.
ایمامورا که سال 1926 در شهر توکیو به دنیا آمد ، برای این که در ارتش امپراتوری خدمت نکند وارد مدرسه تکنیکی شد. بعد از تحصیل در دانشگاه معتبر واسدا ، وی در دهه 50 وارد فعالیت‌های سینمایی شد و برای فیلم‌سازان معتبری مثل یاسوجیرو اوزو دستیاری کرد.


 - اندی لائو و دستمزدی پایین‌تر از حد معمول

  اندی لائو برای بازی در فیلم تازه‌اش ،‌ دستمزدی پایین‌تر از حد معمول می‌گیرد.
این بازیگر به خاطر این که بتواند با فیلم‌ساز مورد علاقه‌اش ژیه جین – که در چین شهرت فراوانی دارد – کار کند ، حاضر شد تا مبلغ دستمزد خود را پایین بیاورد.
براساس گزارش سایت اینترنتی کونگ فو سینما ، فیلم‌تازه لائو «غروب رومانتیک» نام دارد و این بازیگر برای بازی در آن 700 هزار دلار هنگ‌کنگ (نزدیک به 90 هزار دلار امریکا) دستمزد می‌گیرد. فیلم‌برداری فیلم ماه ژوئن در ایالت هانژو آغاز می‌شود.
ژیه جین در یک مصاحبه گفت که به شدت تحت تاثیر رفتار اندی لائو قرار گرفته است و از شنیدن این که او برای فیلم «غروب رومانتیک» رقمی کمتر از دستمزد همیشگی‌اش می‌گیرد ، شگفت‌زده شده است. جین هم اکنون مشغول انتخاب دیگر بازیگران فیلم است.
این فیلم‌ساز حاضر به افشای خط اصلی قصه فیلمش نشده و تنها به گفتن این نکته اکتفا کرده که «غروب رومانتیک» یک کار تاریخی – عاشقانه است که شباهتی به آثاری مثل «قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» ژانگ ییمو ندارد.