لذت در کنار هم بودن خانواده


لذت در کنار هم بودن خانواده

هموطن-داشتن روابط منسجم و قوی در بین اعضای یک خانواده آرزوی هرکدام از افراد جامعه است، چرا که خانواده جامعه کوچکی است که انسجام آن و پایبندی به تعهدات خانوادگی و اخلا قی می تواند بنیان جامعه بزرگی را بسازد که کمترین جرم در آن اتفاق می افتد.
رویای داشتن این چنین خانواده ای مستلزم این است که اعضای خانواده همگی در دست یافتن به این آرزو سهیم باشند.

مادر خانواده مهمترین فردی است که می تواند به شکل گیری این امر کمک کند یا حداقل آن را درک و از آن استقبال کند، دلیل آن هم ساده است آیا تا به حال قطعات یک پازل را به هم وصل کرده اید؟
یا دیده اید که کسی آن را به هم متصل کند، چقدر مهم است که شکل نهایی پازل را در ذهن مجسم کنید؟ و اگر به کمک کسی این کار را انجام می دهید چقدر مهم است که همه افراد یک شکل واحد را در ذهن داشته باشند؟ بدون داشتن یک تصور مشترک مردم مقیاس های تصمیم گیری متفاوتی را به کار می برند و نتایج آن کاملا متضاد و متعارض خواهد بود. وقتی مقصد شما مشخص باشد که رسیدن به هدف خانواده ای متعادل است بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق خانواده طوری با هم متحد و منسجم شوید که هیچ مشکلی شما را از پا نیندازد. یکی از راه های هماهنگ کردن خانواده برپایی میز شامی است که همه اعضای خانواده دور آن جمع باشند. همه ما باید غذا بخوریم، راه ورود به دل، ذهن و روح گاه از این طریق است.
این کار به تفکر، تشخیص دقیق و برنامه ریزی نیاز دارد و این امر ممکن نیست مگر اینکه همه در آماده سازی غذا و تمیز کردن آشپزخانه نقش داشته باشند.
شام خانوادگی بسیار مهم است (حتی اگردر هفته فقط چند شب باشد ولی ضرورتا باید آن شام خانوادگی به جلسه خانوادگی منتهی شود). اگر این شام در محیطی با معنی، فرحبخش و مفید برگزار شود می تواند نقش حیاتی برای هر خانواده داشته باشد که از هر نظر که به آن فکر کنیم (جسمی، اجتماعی، ذهنی و روحی) نقش موثری را ایفا می کند. مادر یک خانواده باید هر شب با هر دردسری که وجود دارد همه اعضای خانواده را دور هم جمع کنیم نه اینکه یک بشقاب غذا به اطاق بچه ها بفرستیم و موهبت دور هم بودن را از اعضای خانواده بگیریم. مادر محور اصلی در نظم و هماهنگی در خانواده است.
تحقیقات جدید نشان می دهد که فقط نیمی از نوجوانان ما شام را به طور منظم با والدینشان صرف می کنند. این تحقیق نشان می دهد نوجوانانی که با خانواده شام نمی خورند، چهار برابر دیگران دچار مشکلا ت جنسی پیش از ازدواج می شوند. (آمریکا).پس در میز شام رازی نهفته است.
توجه داشته باشید که چگونه سنت های وابسته به این امر مهم برای ما در خانواده و خانواده اش نوکننده هستند این سنت ها هم به طور فیزیکی و هم ذهنی، روحی و اجتماعی، نوکننده هستند. فضای شاد همراه با صحبت درباره مسائل روزانه می تواند کلا سی باشد که از هر جمله آن می توان درسی آموخت. با خواندن دعا و شکر برای نعمت های خدادادی می توانیم روح تازه ای را در فضای خانه بدمیم.
زمانی که با هم جمع هستیم می توانیم آموخته های روز را در اختیار یکدیگر بگذاریم و از بامزه ترین اتفاقی که در طول روز برایمان افتاده دیگران را نیز بهره مند کنیم و با این کار مهارت های ذهنی و روحی اعضا را تقویت کنیم. مادر می تواند با بیان نکته های آموزشی خاص بحث خانوادگی برپا کند و بحث جالبی در فضای آرام را به اعضای خانواده هدیه دهد.
بنابراین میز شام فرصتی است برای ایجاد این محبت بین اعضا. غذا کلید است چرا که همه غذای خوب را دوست دارند. با غذای خوب، همراهی خوب و بحث خوب، سنت شام خانوادگی شکست ناپذیر خواهد بود. البته این روش یکی از راههایی است که با بکارگیری عقاید و افکار اعضای خانواده می توان برای آینده برنامه ریزی بهتری داشت البته اگر بخواهیم این سنت را با غذای سنتی همراه کنیم واقعا همه از آن لذت خواهند برد. با تدارک غذاهای اصیل ایرانی که در زمان قدیم برای شام تهیه می شد می توان کمک زیادی به سالم نگه داشتن جسم اعضای خانواده داشته باشیم. این روش یکی از هفت عادت خانواده های کامرواست.